کد مطلب: 215638
جهانبين نيوز گزارش مي‌دهد:
وابستگي شديد به حيوانات خانگي ضرر غيرقابل انکار/ مراقب بيماري‌هاي خطرناک مشترک بين انسان و حيوانات باشيد
تاریخ انتشار : 1401/04/01 11:28:57
نمایش : 677
خو کردن به حيوان اثرات خطرناک بسياري به دنبال دارد، از احتمال درگيري با بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان گرفته تا وابستگي‌هاي عميق روحي و رواني و حتي پرهيز از فرزند آوري.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ دنيا که صنعتي شد بسياري از سنت‌ها و خرده‌فرهنگ‌هاي زيبا نيز از بين رفت، زماني گعده‌ها و دور همي‌هاي خانوادگي بود و تعاملات قوي بين انساني حرف اول را مي‌زد.

ايراني‌ها طبق آنچه از اجداد خود به ارث برده بودند به بهانه‌هاي مختلف گرد هم جمع شده و اوقات خوبي را به يکديگر سپري مي‌کردند.

وقتي تلويزيون به جمع‌هاي خانوادگي راه پيدا کرد، تعاملات انساني يک عضو ديگر نيز پيدا کرد، عضوي که تأثير خود را گذاشت ولي نه آن‌چنان‌که جمع‌هاي خانوادگي و انساني را از هم بپاشد، تلويزيون تبديل شد به يک عضو سازش‌پذير با دورهمي‌هاي خانوادگي.

بعد از تلويزيون نوبت به گوشي‌هاي موبايل رسيد که هر چقدر پيشرفته‌تر شدند جمع‌ها و دورهمي‌هاي بشري را بيش از پيش از هم گسستند، ديگر مهماني‌ها محلي براي تعاملات خانوادگي نبودند چراکه هر کدام از مهمانان همراهي نامرئي داشت که به جاي بحث و تبادل‌نظر با ديگران با او گرم گرفته بود و انگار که در دنياي ديگري سير مي‌کند.

اما دوري انسان‌ها از يکديگر به اينجا ختم نشد، حالا سرگرمي ديگري براي دوري از جمع‌هاي انساني پيدا شده است و آن حيوانات هستند که از زمان‌هاي بسيار دور در کنار بشريت زندگي کرده‌اند اما اين روزها از محل نگه‌داري حيوانات و حتي حيات‌وحش به شخصي‌ترين بخش خانه‌ها راه پيدا کرده‌اند.

روزگاري شده است که انسان‌ها به جاي آنکه تنهايي خود را با انسان‌ها پُر کنند به‌سوي حيوانات مختلف از شير و مار گرفته تا سگ و گربه دست دراز کرده‌اند.



در نگهداري سگ در خانه خيري نيست

حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن جلالي کارشناس مسائل اجتماعي و فرهنگي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: در آموزه‌هاي ديني، با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد، درباره نگهداري برخي حيوانات در محل زندگي انسان توصيه‌هايي شده، چنان‌که از نگهداري برخي نهي شده است.

وي به روايتي درباره نگهداري حيوان در خانه از پيامبر اکرم (ص) اشاره و تصريح کرد: ايشان فرموده است: شتر مايه عزت و توانايي اهلش و گوسفند مايه برکت صاحب آن است.

کارشناس مسائل اجتماعي و فرهنگي همچنين در خصوص نگهداري خروس در منزل گفت: امير مؤمنان علي (ع) فرموده است: بانگ خروس، نماز اوست و بال زدنش رکوع و سجود اوست، پيامبر اکرم (ص) فرموده است: هرگاه خروس در سحر بانگ زند ندا کننده‌اي از بهشت فرياد مي‌زند: کجايند خاشعان ذاکر و رکوع کنندگان و سجده کنندگان و عابدان در رفت و آمد به مساجد و آمرزش خواهان؟

جلالي نگهداري سگ در خانه را بسيار نهي کرد و بيان داشت: طبق روايات از ائمه اطهار خانه‌اي که در آن سگ باشد، ملائکه الهي به آن در نمي‌آيند و در رواياتي ديگر از امير المومنين علي (ع) آمده که از نگهداري سگ در خانه بپرهيزيد.

وي افزود: امام علي (ع) در جايي ديگر فرموده است: در نگهداري سگ خيري نيست، مگر در سگ شکاري براي نگهباني و سگ همراه گله گوسفندان.

اين کارشناس مسائل اجتماعي و فرهنگي با بيان اينکه نگهداري حيوان در محيط زندگي ممکن است آلودگي و بيماري‌هاي زيادي را به دنبال داشته باشد عنوان کرد: ازنظر دين اسلام نظافت، پاکي و دوري از نجاسات بسيار حائز اهميت است که بايد همه آن‌ها رعايت شود.

جلالي با اذعان بر اينکه سگ نگهبان يا سگ‌هايي که آموزش ديده‌اند را مي‌شود در يک محيط نگه‌داري کرد گفت: سگ‌هاي نگهبان را بايد به دور از محل سکونت نگهداري کرد و ظرفي که از آن غذا يا آب مي‌خورد بايد کاملاً جدا بوده که انتقال‌دهنده ميکروب به انسان نباشد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه امروز ما نگهداري از سگ‌هاي زينتي بسيار مرسوم شده که بايد در اين راستا آگاهي بخشي صورت گيرد و مردم را از مضرات نگهداري آن مطلع کرد.



تمايل انسان به نگه‌داري از حيوانات ريشه تاريخي دارد

رويا صيادي فر در گفت‌وگو با جهانبين نيوز اظهار کرد: اين يک حقيقت است که نگه‌داري از حيوانات بيشتر يک سنت غربي و مدرن بوده که دليل آن هم جدا شدن انسان‌ها از يکديگر است، بعضاً اين تصور پيش مي‌آيد که مردم با آغاز دوران صنعتي به نگه‌داري از حيوانات روي آوردند ولي واقعيت چيز ديگري است، اگر به مکتوبات تاريخي نگاهي بيندازيم خواهيم ديد که انسان‌هاي باستان هم بسيار به نگه‌داري از حيوانات تمايل داشتند.

مدرس و مشاور آموزش خانواده گفت: يافته‌هاي باستان‌شناسي نشان مي‌دهد انسان‌ها از همان ابتدا ميل زيادي براي نگه‌داري حيوانات در کنار خود داشتند.

وي افزود: در يونان، مصر و ايران باستان شاهزادگان و ثروتمندان تمايل بسياري براي نگه‌داري از حيواناتي همچون سگ، گربه و حتي شير و پلنگ داشتند، همچنين نقاشي‌هاي به‌جامانده از قرن‌هاي هفدهم و هجدهم ميلادي نيز نشان مي‌دهد شاهزادگان اروپايي در اين دوران حيوانات را در کنار خود نگه‌داري مي‌کردند.

صيادي فر ادامه داد: موجودات غيرهمسان رقيبي براي انسان‌ها نيستند به همين دليل است که آن‌ها دوست دارند از حيوانات به‌عنوان موجودات غير همسان نگه‌داري کنند، همچنين منفعتي که برخي حيوانات براي انسان‌ها دارند نيز باعث شده تا به سمت نگه‌داري از حيوانات بروند.

مدرس و مشاور آموزش خانواده عنوان کرد: اما بايد گفت دليل اصلي اينکه انسان‌ها به نگه‌داري از حيوانات روي آورده‌اند، آن هم در دوراني که جوامع انساني از يکديگر بشدت فاصله گرفته‌اند، جايگزين کردن حيوانات براي رفع خلاء‌هاي تنهايشان است.



نگه‌داري از حيوانات سبب شده انسان حس والد بودن خود را به حيوان ابراز دارد

وي با اشاره به اينکه بسياري از انسان‌ها پدرانه‌ها يا مادرانه‌هاي خود را براي حيوانات خرج مي‌کنند خاطرنشان کرد: نگه‌داري از حيوانات سبب شده انسان حس والد و به دنبال آن احساس قدرت و مالک بودن خود را بدون قيد و شرط به يک موجود ديگر غير از فرزند خود نشان دهد.

صيادي فر با بيان اينکه حيوانات مهر طلبي بيشتري نسبت به انسان‌ها دارند، اضافه کرد: اين روزها داشتن يک حيوان خانگي در بين گروه‌هاي مختلف سني و جنسيتي در رده‌هاي مختلف اجتماعي يک مد شده است.

مدرس و مشاور آموزش خانواده با تأکيد بر اينکه وابستگي برخي‌ها به حيوانات خانگي خود تا جايي پيش رفته است که براي آن‌ها جشن‌هاي تولد آن‌چناني مي‌گيرند، خانه‌هاي کوچک با امکانات کامل براي حيوان خانگي خود فراهم مي‌کنند و...يادآور شد: حتي بعضاً ارتباط و وابستگي روحي و رواني بين فرد با حيوان خانگي‌اش آن‌قدر قوي مي‌شود که کم‌کم خلق و خوي حيواني پيدا کرده و اگر روزي حيوان خود را بنا به دلايلي از دست بدهد دچار عواقب روحي و رواني شديدي مي‌شود.

وي بيان کرد: يکي از مهم‌ترين دلايل براي نگه‌داري از حيوانات خانگي حس همدمي است که آن‌ها به انسان‌ها مي‌دهند، اين افراد حيوانات را دوستاني مي‌دانند که هيچ آسيبي به آن‌ها وارد نمي‌کنند و به‌عنوان يکي از اعضاي خانواده مي‌تواند يک دوست بي‌ريا براي انسان باشد.

صيادي فر تأکيد کرد: از طرفي حيواناتي مثل سگ‌ها مي‌توانند دوست و محافظ خوبي براي کودکان، سالمندان، افراد داراي معلوليت جسمي و حرکتي و... باشند، موضوعي که سال‌ها است در کشورهاي خارجي موردتوجه قرار گرفته است.

 وابستگي شديد به حيوانات خانگي ضرر غيرقابل انکار

مدرس و مشاور آموزش خانواده تصريح کرد: نگه‌داري از حيوانات خانگي علاوه بر موارد مثبت، داراي تبعات منفي بسياري است، شايد يکي از مهم‌ترين ضررهايي غيرقابل انکار نگه‌داري از حيوان خانگي وابستگي شديدي است که انسان مي‌تواند نسبت به يک حيوان داشته باشد، همين وابستگي شديد باعث مي‌شود که انسان‌ها راحت‌تر از ارتباط با ديگر انسان‌ها و حتي مسؤوليت بچه‌دار شدن چشم‌پوشي کنند.

وي با اشاره به اينکه اين تفکر که بوجود آوردن و نگه‌داري از يک انسان به‌مراتب سخت‌تر از نگه‌داري از يک حيوان است در حال رشد در بين جوامع به‌ويژه جوانان است، گفت: افزايش مسؤوليت‌ها، مشکلات اقتصادي، عدم اعتماد مردم نسبت به يکديگر و... باعث شده تا تمايل کمتري براي فرزند آوري وجود داشته باشد، لذا براي پُر شدن خلأهاي عاطفي به سمت نگه‌داري از حيوانات روي آورده مي‌شود.

صيادي فرد با اشاره به آموزه‌هاي دين اسلام در خصوص خوش‌رفتاري با حيوانات، افزود: اما در همين آموزه‌ها به دليل بيماري‌هاي زيادي که مي‌تواند از سگ به انسان منتقل شود آمده که اين حيوان نبايد در محل زندگي انسان‌ها باشد، مي‌توان سگ داشت اما نه در جايي که کودکان و حتي خود بزرگ‌سالان زندگي مي‌کنند.

مدرس و مشاور آموزش خانواده ادامه داد: جايگزين کردن حيوان خانگي به‌جاي انسان امري خطرناک است، هم به لحاظ روحي و رواني و هم به لحاظ بهداشتي، حيوانات مي‌توانند ناقل بسياري از بيماري‌ها ازجمله انگلي، قارچي، پوستي و... باشند و افراد داراي بيماري زمينه‌اي يا زنان باردار نبايد در کنار اين حيوانات قرار بگيرند.

 وي با بيان اينکه نگه‌داري از حيوانات به اين شکلي اين روزها مرسوم شده است يک فرهنگ وارداتي غربي است، عنوان کرد: بايد در نظر داشت که هم‌صحبتي با حيوان يک‌طرفه است درحالي‌که در تعاملات انساني بحث و تبادل‌نظر صورت مي‌گيرد.

عدم فرهنگ‌سازي مناسب در خصوص نگه‌داري از حيوانات ويژه جامعه ايراني را تهديد مي‌کند

صيادي فر خاطرنشان کرد: عدم فرهنگ‌سازي مناسب در خصوص نگه‌داري از حيوانات مسئله مهمي است که جوامع به‌ويژه جامعه ايراني را تهديد مي‌کند، خطر اين فرهنگ وارداتي غلط براي کشوري مثل ايران بسيار بيشتر است و اثرات سوء و مخرب زيادي به دنبال خواهد داشت.

مدرس و مشاور آموزش خانواده تأکيد کرد: دليل اينکه همزيستي با حيوانات در جامعه ايراني خطرناک‌تر از ديگر جوامع است اين است که در اين کشور هنوز خانواده، تعاملات انساني، قوميت‌ها و... جايگاه خود را حفظ کرده است و چون اين خرده‌فرهنگ‌ها در جوامع غربي مدت‌ها است که از بين رفته است آسيب چنداني متوجه آن‌ها نخواهد شد.



حيوانات خانگي نيازهاي عاطفي فردي که از آن‌ها مراقبت مي‌کند را برآورده مي‌کنند

محمد زوارشاني دکتري دامپزشک و مدرس دانشکده دامپزشکي دانشگاه آزاد شهرکرد؛ در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: در اصطلاح به حيوانات خانگي (pet animals گفته مي‌شود، حيوانات خانگي درواقع حيواناتي هستند که به بالقوه براي فردي که از آن‌ها مراقبت مي‌کند ايجاد مشکل نمي‌کند و تهديدآميز نيستند.

وي افزود: از طرفي حيوانات خانگي نيازهاي عاطفي فردي که از آن‌ها مراقبت مي‌کند را برآورده مي‌کنند.

دکتري دامپزشک با اشاره به اينکه حيوانات خانگي به دو دسته تقسيم مي‌شوند، ادامه داد: دسته اول حيوانات، معمول‌تر هستند ازجمله سگ، گربه، پرندگان زينتي، ماهيان آکواريومي و... دسته ديگر ازجمله خرگوش، همستر، لاک‌پشت، جوجه تيغي، و... چندان متداول نيستند اما به‌عنوان حيوان خانگي محسوب مي‌شوند.

زوارشاني عنوان کرد: حيواناتي که در حيات وحش زندگي مي‌کنند، حتي اگر از دوران نوزادي در کنار انسان‌ها نگه‌داري شوند، ممکن است به‌صورت بالقوه به خوي وحشي‌گري خود بازگردند و به فرد نگه‌دارنده آسيب بزنند اين دست از حيوانات جزو حيوانات خانگي محسوب نمي‌شوند.

وي خاطرنشان کرد: افراد سوداگر به‌صورت قاچاق حيوانات در اصطلاح وحشي که در زمره حيوانات خانگي محسوب نمي‌شوند را در خانه نگه‌داري مي‌کنند، اين مسئله در ايران نيز ديده شده است.

بين 60 تا 80 درصد بيماري‌هاي عفوني در دامپزشکي و پزشکي مشترک هستند

مدرس دانشکده دامپزشکي دانشگاه آزاد شهرکرد اضافه کرد: در آخرين منابعي که منتشر شده است آمده بين 60 تا 80 درصد بيماري‌هاي عفوني در دامپزشکي و پزشکي مشترک هستند، لذا بيماري‌هايي که تعداد آن‌ها کم هم نيست وجود دارد که مي‌تواند از حيوان به انسان‌ها منتقل شود.

زوارشاني يادآور شد: معروف‌ترين بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان شامل تب مالت (انتقال از طريق مصرف فراورده‌هاي لبني آلوده)، سل، بيماري‌هاي ويروسي مثل تب کريمه کونگو (چهارمحال و بختياري در فصل تابستان کانون تب کريمه کونگو است)، شاربن و... هستند.

وي بيان کرد: بيماري‌هايي هم وجود دارد که از دام به انسان منتقل مي‌شود اما عوارض و شدت کمتري دارند، مثل آنفولانزا پرندگان، البته آنفولانزاي خوکي اگر به انسان منتقل شود مي‌تواند کشنده باشد.

دکتري دامپزشکي تأکيد کرد: جديدترين ويروسي که مشترک بين انسان و حيوان است، کوويد-19 است که در بررسي‌هاي اوليه مشخص شد اين ويروس از حيواناتي مثل خفاش يا حيواني که مختص منطقه چين است، به انسان منتقل شده است.

زوارشاني گفت: حيوانات خانگي چون در منزل نگه‌داري مي‌شوند و ارتباط کمتري با محيط خارج دارند بنابراين احتمال ايجاد آلودگي‌ها در آن‌ها کمتر است، طبيعتاً زماني که حيوان در داخل خانه نگه‌داري مي‌شود چون تماس کمتري با حيوانات ولگرد دارد به لحاظ بيماري‌هاي قارچي، عفوني، ويروسي و انگلي وضعيت بهتري دارد.

بايد مراقب بيماري‌هاي خطرناک مشترک بين انسان و حيوانات بود

وي افزود: با همه اين موارد حيوانات خانگي هم دچار بيماري مي‌شوند، براي مثال يک عفونتي به نام ديستمپر يا پاروويروس وجود دارد که در سگ‌سانان اتفاق مي‌افتد که البته جزو بيماري‌هاي مشترک محسوب نمي‌شود.

مدرس دانشکده دامپزشکي دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد: براي اينکه يک حيوان را در خانه نگه‌داريم بايد اصول اوليه بهداشتي را براي اين کار رعايت کنيم، اقدامات اوليه براي اين کار ابتدا واکسيناسيون است که حتماً حيوان خانگي بايد واکسن‌هاي موردنياز را دريافت کند.

زوارشاني عنوان کرد: براي مثال در رابطه با سگ واکسن‌هاي هاري، پاروويروس، ديستمپر و... بايد تزريق شود.

وي خاطرنشان کرد: درمان‌هاي ضدانگل براي حيوانات خانگي حتماً بايد انجام شود، ذکر اين نکته ضروري است که يک بيماري انگلي بسيار حاد مشترک بين انسان و حيوان وجود دارد که به آن کيست هيداتيک گفته مي‌شود و مي‌تواند از طريق سگ به انسان منتقل و باعث ايجاد ضايعات کيستي در کبد، مغز، ريه و... شود که موارد آن را در چهارمحال و بختياري نيز مشاهده کرده‌ايم.

دکتري دامپزشکي اضافه کرد: حتماً بايد اصول اوليه بهداشتي در رابطه با نگه‌داري حيوانات در خانه رعايت شود، ساير اصول بهداشتي نظير شست‌وشوي مداوم حيوان به‌صورت هفتگي و يا دو هفته يک‌بار، جدا کردن ظرف غذاي حيوان، جداسازي جايي که قرار است حيوان زندگي کند و... بسيار مهم است.

حيوان نبايد به‌راحتي در محيط زندگي انسان‌ها رفت و آمد داشته باشد

زوارشاني بيان کرد: حيوان نبايد به‌راحتي در محيط زندگي انسان‌ها رفت و آمد داشته باشد، به‌ويژه در خصوص گربه، اين حيوان مي‌تواند يک عفونت انگلي به نام توکسوپلاسما را به زنان باردار منتقل کند که اين انگل باعث ايجاد بيماري به نام توكسوپلاسموز در اين زنان و سقط جنين مي‌شود.

وي اظهار داشت: توصيه ديگر اين است که اگر حيوان به هر دليلي دچار مشکل شد از درمان‌هاي خودسرانه پرهيز کنيد و حتماً براي درمان پيش دامپزشک ببريد، به‌خصوص در رابطه با استفاده از آنتي‌بيوتيک‌ها حتماً حيوان بايد معاينه و سپس براي وي آنتي‌بيوتيک مناسب تجويز شود.

مدرس دانشکده دامپزشکي دانشگاه آزاد شهرکرد افزود: بنابراين نگه‌داري pet animals جداي از مباحث شرعي آن به لحاظ بهداشتي و دامپزشکي اصولاً اشکالي ندارد منوط به اينکه شرايط بهداشتي حتماً رعايت شود.

به گزارش جهانبين نيوز؛ نگه‌داري از حيوانات در خانه فرهنگ وارداتي تحفه غرب است که در سايه ضعف فرهنگ در حال ريشه دواندن در بين مردم به ويژه جوانان است.

خو کردن به حيوان اثرات خطرناک بسياري به دنبال دارد، از احتمال درگيري با بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان گرفته تا وابستگي‌هاي عميق روحي و رواني و حتي پرهيز از فرزندآوري.

در جامعه‌ ايراني که هنوز خانواده و مناسبات خانوادگي حرف اول را مي‌زند ورود يک مهمان ناخوانده آن هم حيوانات تهديدآميز و خطرناک است که حتما بايد براي آن انديشه‌اي انديشيد.

انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg